Innoveren: de strategisch rol van HR
Innoveren is het proces van ideeën over nieuwe diensten, producten, businessmodellen en organisatievormen omzetten in werkelijkheid. Cruciaal in dat proces zijn de mensen die waarde willen creëren voor de organisatie en maatschappij en passie hebben voor verbeteren en vernieuwen. In veel organisaties echter schiet het innovatievermogen tekort en is de rol van HR zeer beperkt. Wat is de (strategische) rol van HR om dat vermogen te vergroten? Competentie-management werkt onvoldoende – wat wel?
Efficiency en productie waren lange tijd de leidende thema’s voor organisaties. De focus van HR lag bij mensen die optimaal bijdragen aan de productie. In de huidige context van ‘meer met minder’ lijken organisaties nog steeds voor een efficiencyvraagstuk te staan. Maar schijn bedriegt: de leidende vraag van nu is niet efficiency, maar is capaciteiten opbouwen om steeds te kunnen innoveren. Natuurlijk blijven efficiency en kwaliteit belangrijk; maar dat is een randvoorwaarde en geen leidend principe meer om klantwaardering of de concurrentieslag mee te winnen. De noodzaak van innoveren staat buiten kijf en hoeft hier geen verder betoog. In deze blog gaat het om de rol van HR bij innovatie. De stelling is: voor een strategisch betekenisvolle bijdrage moet HR veel verder kijken dan competentie-ontwikkeling.
De menskant van innoveren
Het klassieke beeld van innovatie is die van activiteiten die techneuten doen in een lab of R&D afdeling. Dit is achterhaald: tegenwoordig vindt innoveren plaats op veel verschillende plekken in de organisatie. Innoveren is meer dan nieuwe slimme technische producten maken – het gaat over nieuwe diensten, over slimmer werken (sociale innovatie), over nieuwe business modellen en nieuwe marketing. Voor HR betekent dit dat de sleuteltaak is verbreed: van de beste (technische) mensen aantrekken of ontwikkelen naar het bevorderen van innovatiegedrag organisatiebreed.
[....]